Zasady dobrej komunikacji - Jak prowadzić własną firmę? | Jak prowadzić własną firmę?

Jak Prowadzić Własną Firmę

JPWF

marta

tagline

marta

Chcę szybko informacje na mój email:

  • o nowych postach i filmach
  • o webinarach i szkoleniach
  • i fragment książki Marty "Własny Biznes. Jak dojść do Sukcesu?" gratis!
 
 
Zasady dobrej komunikacji

Zasady dobrej komunikacji


Opublikowano  24/07/2015


Zasady dobrej komunikacji

 

Problem:

Nie mogę się porozumieć z pracownikiem, klientem. Ciągle dochodzi do jakichś nieporozumień.

Rozwiązanie:

Aby dobrze zrozumieć komunikat oraz zminimalizować szanse wystąpienia błędów, należy przede wszystkim skupić się na tym, co mówi rozmówca i pokazuje swoim językiem ciała. Spójność komunikatu słownego („Tak, dostanie Pan to zlecenie”) musi współgrać z mową ciała rozmówcy (pochyla się ku Tobie, a nie oddala; patrzy w oczy; nie pochyla głowy w dół). Ty sam, jak komuś coś obiecujesz, gratulujesz, czy karzesz, zadbaj o to, by słowa były spójne z Twoją postawą i tonem głosu.

W razie niejasności, ucz się zadawać pytania:

  • Czy może to Pan powtórzyć jeszcze raz?
  • Czy możesz powtórzyć swoimi słowami teraz, o co prosiłam w tym zadaniu?
  • Jak byś podsumował nasze ustalenia zatem?
  • Nie mam pewności, czy wiem, o czym rozmawiamy. Czy mogę to jeszcze raz powtórzyć swoimi słowami, a Ty mnie skorygujesz?
  • Jakie masz pytania do tego tematu (zauważ – nie pytasz, czy są pytania, ale zakładasz, że są i oczekujesz określenia, jakie to są pytania)

Warto też zwracać uwagę na:

  • mówienie o własnych uczuciach / odczuciach, wynikających np. z jakiegoś wcześniejszego zachowania partnera rozmowy (np. „Zdziwiło mnie to zachowanie, być może dlatego nie mogła zebrać myśli i mówiłam nieskładnie”).
  • unikanie osądzania i zwrotów „Ty”, gdyż sugerują one atakowanie rozmówcy; lepiej zaczynać zdania od „ja”, tj. „(ja) mam wrażenie, że celowo odłożyłeś ten temat na później, bo wiedziałeś, że będziesz na urlopie i wówczas przejmie to Ania”. Rozmówca może powiedzieć, że się nie zgadza, i ma takie prawo, ale Twoje wrażenie, to Twoje wrażenie. Na temat Twojego wrażenia (opinii) nie musisz dyskutować. Nie jest to fakt, a Twoje wrażenie i masz prawo je odczuć.
  • odpowiednie intonowanie głosu i stosowanie przerywników w rozmowie (aha, mhm, pytań).
  • podsumowanie każdej rozmowy, najlepiej wykonywane przez słuchacza.

(Fotkę do postu pobrałam z: http://www.freeimages.com)

Zobacz także:

5 extra powodów, by założyć firmę w lubuskim :)
jak założyć prowadzić firmę lubuskie
Dlaczego czasem trzeba wziąć dzień pracy zdalnej – tj. dzień pracy poza biurem?
praca poza biurem, praca zdalna
Tony Robbins Unleash the Power Within – opinia – Londyn 2018
Spodobał Ci się ten artykuł?
Zapisz się do newslettera, a będziesz na bieżąco. W prezencie poradnik o zatrudnianiu pracowników!