fbpx

9 rzeczy, jakie pomogą Ci zrobić biznes na Facebooku

Posted on 28/cze/2016


Masz własny biznes i zastanawiasz się, czy wykorzystać Facebooka do jego promocji? No jasne!  To jest potężne narzędzie, do tego proste w obsłudze. Czy wiesz, że 21% osób korzystających z Facebooka to osoby w wieku 45+ ? Czy wiesz …

Jak wykorzystać Facebooka do promocji swojej firmy?

 

1.Utwórz stronę firmy czyli Fanpage i proś o udostępnienia postów.

Zamieść logo, dane kontaktowe i mapkę dojazdu. Określ rodzaj działalności, pochwal się referencjami. Znajdź na Facebooku dotychczasowych klientów i zaproś ich do polubienia strony.

 

Polubienia Twojego posta na Facebooku, a jeszcze lepiej – udostępnienia przez znajomych – są teraz jedną z najlepszych reklam w Internecie. I są za darmo. Proś zatem o udostępnienia, bo ten kto prosi, ten częściej też dostaje.

 

2. Przenoś dane klientów z FB na swój komputer.

Pamiętaj jednak, by dane osób, które lubią Twój profil na FB, były przenoszone na Twój komputer, nawet do tabelki Excel. Nigdy nie wiadomo, kiedy FB stanie się płatny, albo zwyczajnie zmieni politykę i zabierze nam cenne dane naszych klientów czy ambasadorów marki. I jak wtedy skontaktujesz się ze swoją społecznością?

 

 

3. Publikuj ciekawe materiały – infografiki, zdjęcia i filmy.

Zamieszczaj regularnie newsy i jak najwięcej zdjęć i filmików – bez nich strona nie ma racji bytu. Udostępniaj przydatne linki. Pamiętaj jednak, że FB jest dość „zabawnym” i specyficznym narzędziem – ludzie w biznesie cenią w nim posty pozytywne, zabawne, a czasem wręcz pozornie głupie. Jeśli post ma to coś, i jest dopasowany stylem i treścią do Twojej grupy docelowej – może mieć siłę rażenia. Tak pozytywną, jak negatywną.

 

Monitoruj zainteresowanie postami w statystykach strony. Zawsze też odpowiadaj na pytania, odnoś się do komentarzy pod postami. Chcesz przecież nawiązać dialog z czytelnikiem i budować wokół siebie społeczność.

 

4.Uważaj, na posty publikowane codziennie!

Mówi się, że warto publikować codziennie, ale też uważaj, byś nie przesadził. Michael Hyatt mówi, że między jednym a drugim postem musi upłynąć co najmniej 4 godziny, by miało to sens.

 

5. Zaryzykuj z płatną reklamą.

Reklama na Facebooku działa – i trafia także do osób  w wieku 45+. Eksperci mówią, że konwersja z dobrej reklamy wynosi 30%. Jeśli Twoja reklama nie osiąga takich wyników, trzeba ją szybko zmienić.

 

6. Powiedz odbiorcom, co mają robić.

Ludzie są codziennie zasypywani ogromem informacji. Trzeba ich zachęcić do wykonania czynności, aby się zaangażowali w nasze treści i pogłębili relację. Obojętnie, czy publikujesz treść tekstową, grafikę czy video – umieść tam CTA (Call To Action), np. „Podaj ten post dalej – niech Twoi znajomi też skorzystają!”, „Napisz w komentarzu, co o tym myślisz”, „Pomóż mi wybrać…”, „Zarejestruj Się”, „Czytaj Dalej”.
W ten sposób możesz też umiejętnie kierować odbiorców do celu, np. bloga, landing page dla konkretnego produktu, strony firmowej itd.

 

7. Planuj posty z wyprzedzeniem

Chcesz działać efektywnie w social mediach? – musisz mieć strategię. Nie licz na to, że biedząc się codziennie, „co mam dzisiaj dać na fejsa?” i wypuszczając coś na szybko, od czapy, nawiążesz głębszą relację z Twoimi fanami i pozyskasz ambasadorów swojej marki.

 

Możesz się szybko wypstrykasz się z pomysłów, działając bez planu!

 

Poświęć jeden dzień na zaplanowanie postów do przodu, np. na tydzień, trzy dni. Zastanów się, gdzie chcesz skierować swoich odbiorców, opracuj cykle tematycznie i pod to przygotuj treści. W tym dniu zrób całą grafikę, obrób sobie filmik i przygotuj posty gotowe do wypuszczenia – możesz korzystać z plannera na Facebooku albo z bardziej profesjonalnych płatnych narzędzi, np. Sprout Social. Działaj konsekwentnie i regularnie publikuj!

 

8. Make it snackable!

Czy wiesz, że Facebook drastycznie zmniejsza jakość Twojej grafiki? Choćby nie wiem, jak pięknie Twoje dzieło wyglądało w programie graficznym, Facebook i tak zrobi z tego miazgę! Dlatego zanim zaczniesz tworzyć, zapoznaj się z wymaganymi wymiarami poszczególnych grafik (np. inna jest do posta typu „Zdjęcie”, a inna do posta typu „Link”, nie mówiąc już o Cover Photo i grafice do reklamy). Ta strona Ci wszystko rozjaśni!

 

Chcesz być widoczny w social mediach – używaj kolorów! Nie tylko tych firmowych, rozpoznawalnych dla Twojej marki. Tu możesz poszaleć. Testuj odcienie, poczytaj o tym, jak kolory działają na ludzi i które najlepiej konwertują. Sprawdź w kole kolorów Adobe, które barwy ze sobą dobrze wyglądają, jeśli masz wątpliwości. A na koniec nie zapomnij dodać do grafiki znaku wodnego (logo Twojej firmy, adres www), żeby wszyscy wiedzieli, kto popełnił to dzieło 🙂

 

9. Postuj jak fan, a nie marketer

Bryan Kramer w swojej książce „There is no B2B or B2C: It’s Human to Human H2H” pisze:

 

Ludzie z natury są skomplikowani, jednak dążą do prostoty. Naszym zadaniem jako ludzi jest znalezienie, zrozumienie i wyjaśnienie problemu w najbardziej uproszczonej formie. Przez “nas” mam na myśli was, marketerów. Znajdźcie wspólnotę w człowieczeństwie i zacznijcie mówić językiem, na który my wszyscy czekamy.

 

Nie wystarczy, że komuś powiesz, że Twój produkt jest najlepszy – w to nikt Ci dzisiaj nie uwierzy. Musisz z nim znaleźć wspólny język i nadawać na jego falach. Na Facebooku mów więc tak, jakbyś rozmawiał z człowiekiem.

 

A Ty jaką wskazówkę zostawiłbyś w komentarzu?

2 komentarze

  1. Zasada nr 10: Nie powielaj na FB treści ze strony internetowej firmy (a jeśli już musisz, to rób to jak najrzadziej). Nie informuj na FB o każdej promocji, o każdym nowym produkcie. Strona na FB nie może być słupem ogłoszeniowym, bo ma zupełnie inną funkcję niż strona internetowa firmy.

    PS Uwielbiam ten blog! 🙂

    Post a Reply

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *