Jak zorganizować dobre szkolenie?
Problem:
Mam fajną ekipę pracowników, jednak chciałbym im podnieść kwalifikacje. Część osób mogłaby lepiej sprzedawać, część lepiej organizować sobie dzień i być bardziej asertywnym. Myślę, o zrobieniu szkolenia dla pracowników. Jak się za to zabrać i jakie są ceny?
Rozwiązanie:
Szkolenie dla pracowników to wydatek rzędu od 150 zł netto / osoba do 1000 zł netto/osoba, gdy mowa o szkoleniu otwartym, czyli takim dostępnym dla wielu osób z różnych branż i firm. Wówczas firma szkoleniowa opracowuje ogólny program szkolenia, który zawiera uniwersalne metody i ćwiczenia szkoleniowe, także te praktyczne. Nie ma tutaj mowy o dostosowaniu szkolenia pod potrzeby konkretnego uczestnika i jego branży. Takie szkolenia są dobre dla osób początkujących – i na pewno warto je rozważyć.
Szkolenie dla pracowników zamknięte, tzw. dedykowane, kosztuje średnio od 1000 zł netto / dzień do 7000 zł netto/dzień. Im liczniejsza grupa, im bardziej znany i doświadczony trener, im większe wymagania klienta i renoma firmy szkoleniowej, tym naturalnie drożej. Dobre szkolenie jest wówczas w 100% dostosowane do specyfiki pracy uczestników, oparte na ich konkretnych trudnych sytuacjach, na przykładach z życia wziętych. Jeśli szkoli się firmę spedycyjną, porusza się temat dialogu z przewoźnikami, kierowcami, rozmów o 1 w nocy, gdy towar stoi na granicy i nie jest możliwe dostarczenie go klientowi na czas. Rozwiązuje się również konkretne sytuacje sprzedażowe, np. to, jak zapobiec spoufalaniu się z klientem – panem XY, albo to, jak nie dać się zjeść klientowi AB.
Jak zorganizować dobre szkolenie w praktyce?
1. Wybierz kilka firm szkoleniowych, do których wyślesz zapytanie ofertowe. Niech to będzie mail z krótkimi informacjami o:
-ilości uczestników, ich stanowiskach
-terminie szkolenia i preferowanej lokalizacji
-zakresie tematycznym, jaki ma zostać omówiony na szkoleniu.
Dobra firma szkoleniowa przed wysłaniem oferty zapyta się Ciebie o inne szczegóły, jak na przykład:
Skąd pomysł na szkolenie? Jaka jest dokładna charakterystyka pracowników? Staż pracy? Doświadczenie? Czy wcześniej takie szkolenie odbywało się? Co ma być jego finalnym efektem? itp.
Naturalnie, gdy mowa o szkoleniu otwartym, nie nastąpi tutaj takie szerokie badanie potrzeb, ale zawsze jest miło wcześniej zobaczyć, jak firma szkoleniowa odpowiedziała na maila. W końcu to oni mają szkolić Twojego człowieka, więc jak odpowiedzą po 3 dniach Tobie na maila, jaki standard obsługi będą lansować na szkoleniu?
2. Następnie czekaj na kontakt ze strony firmy szkoleniowej i zwróć uwagę na ich obsługę klienta i proces działania. Najprawdopodobniej przywiązanie do szczegółów na tym etapie przełoży się na sumiennie przeprowadzone szkolenie. Podaj firmie wymagane informacje i czekaj na ofertę.
3. W otrzymanych ofertach zwróć uwagę na:
– sylwetkę trenera/ów (doświadczenie trenerskie, jak i ogólne doświadczenie biznesowe),
– portfolio klientów trenera / firmy szkoleniowej,
– program szkolenia (czy jest jasny i zgodny z Twoimi wstępnymi oczekiwaniami),
– czas trwania szkolenia (zbyt bogaty program rozłożony na 1 dzień, przy ilości uczestników powyżej 6-8, ma dużą szansę nie być w pełni zrealizowany); warto zatem o to dopytać, co wówczas, gdy grupa się rozgada i trenerowi nie uda się omówić ważnych dla Ciebie zagadnień.
4. Spotkaj się z 2-3 najlepszymi Twoim zdaniem firmami, albo chociaż przeprowadź krótkie wywiady telefoniczne.
– Sprawdź, czy jest między Wami chemia.
– Czy firma potrafi kompetentnie odpowiedzieć na Twoje pytania i jest elastyczna (także w negocjacjach cenowych).
5. Wstrzymaj się od decyzji finalnej jakieś 7 dni od daty spotkania. Przemyśl temat i sprawdź, czy wybrana firma sama się z Tobą wcześniej skontaktuje. Sprawdź opinie o firmie w Internecie przed podpisaniem umowy, przeczytaj ją też dokładnie i wypytaj o istotne dla Ciebie elementy. Zweryfikuj telefonicznie ich referencje (często wystarczą 2-3 telefony). Opowiedz współpracownikom o swoich opiniach, porozmawiaj z potencjalnym uczestnikiem o jego opinii nt. wybranej firmy, programie itp.
6. I finalnie zamów szkolenie u najlepszego Twoim zdaniem gracza na rynku 🙂
(Fotkę do postu pobrałam z: https://www.freeimages.com)
12/02/2016
oj ciężko jest zorganizować dobre szkolenie ale najważniejszy jest szkoleniowiec jak umie zelektryzować słuchaczy to można nawet pod namiotem organizować szkolenie