Często podczas szkoleń jestem pytana o to, czy handlowcem trzeba się urodzić, czy też można te kompetencje nabyć. Jeśli szukasz prostej odpowiedzi, zajrzyj do tego krótkiego posta.
Bycia handlowcem można się nauczyć!
Co takiego charakteryzuje osoby, które uważa się za ekspertów w obsłudze klienta? Jacy są najwybitniejsi handlowcy, którzy z łatwością nawiązują kontakty, budują relacje i są lubiani?
Wymieniam poniżej 7 kluczowych czynników sukcesu. Wszystkie one są wyuczalne! A zatem jeśli się tylko chce, dobrym handlowcem można się nie tylko urodzić, ale można się nim przede wszystkim stać w ciągu życia.
7 kluczowych zachowań najlepszych handlowców:
- Dbają o to, by otoczyć swoich rozmówców szczerym i autentycznym zainteresowaniem;
- Często otwierają pierwsi konwersację i przełamują lody;
- Korzystają z kilku scenariuszy otwarcia, które sprawdzają się w każdych warunkach, zaczynają od wygłoszenia opinii;
- Szybko zapamiętują i często używają imion swoich rozmówców;
- Potrafią zadawać pytania pogłębiające i skłaniające rozmówców do otwierania się, uważnie słuchają i pokazują to;
- Potrafią również mówić o sobie i wnosić do rozmowy swoją perspektywę;
- Potrafią grzecznie i optymistycznie zakończyć konwersację.
Proste? Mega!
Kiedyś Prezes firmy spedycyjnej zapytał mnie, czy małomówny pracownik, która działa z nimi ponad 2 lata, ma szansę poprawić swą sprzedaż. Czy osoba nieśmiała, skryta, skromna będzie mogła osiągać wyniki w sprzedaży? I wtedy nie wiedziałam, co odpowiedzieć. Ale z czasem życie i doświadczenia zawodowe nauczyły mnie.
Osoba nieśmiała, skryta czy cicha, ale sumienna i chętna do nauki – może być z czasem świetnym sprzedawcą. Jeśli się da jej szansę, będzie doskonale budować długotrwałe, lojalne relacje. Jej spokój wyciszy agresywnego klienta, jej empatia dobrze wpłynie na wyczucie potrzeb.
Czy masz w zespole kogoś bardziej analitycznego, o spokojnym usposobieniu, kto działa w sprzedaży? Daj mu szansę. I udostępnij mu ten artykuł.
(7 punktów, o jakich piszę powyżej, pochodzi z książki Debry Fine: „The Fine Art. Of Small Talk”.)
Jeśli zaś interesują Cię cechy idealnego szefa – przedsiębiorcy, znajdziesz je tutaj.