Zasady dobrej komunikacji
Problem:
Nie mogę się porozumieć z pracownikiem, klientem. Ciągle dochodzi do jakichś nieporozumień.
Rozwiązanie:
Aby dobrze zrozumieć komunikat oraz zminimalizować szanse wystąpienia błędów, należy przede wszystkim skupić się na tym, co mówi rozmówca i pokazuje swoim językiem ciała. Spójność komunikatu słownego („Tak, dostanie Pan to zlecenie”) musi współgrać z mową ciała rozmówcy (pochyla się ku Tobie, a nie oddala; patrzy w oczy; nie pochyla głowy w dół). Ty sam, jak komuś coś obiecujesz, gratulujesz, czy karzesz, zadbaj o to, by słowa były spójne z Twoją postawą i tonem głosu.
W razie niejasności, ucz się zadawać pytania:
- Czy może to Pan powtórzyć jeszcze raz?
- Czy możesz powtórzyć swoimi słowami teraz, o co prosiłam w tym zadaniu?
- Jak byś podsumował nasze ustalenia zatem?
- Nie mam pewności, czy wiem, o czym rozmawiamy. Czy mogę to jeszcze raz powtórzyć swoimi słowami, a Ty mnie skorygujesz?
- Jakie masz pytania do tego tematu (zauważ – nie pytasz, czy są pytania, ale zakładasz, że są i oczekujesz określenia, jakie to są pytania)
Warto też zwracać uwagę na:
- mówienie o własnych uczuciach / odczuciach, wynikających np. z jakiegoś wcześniejszego zachowania partnera rozmowy (np. „Zdziwiło mnie to zachowanie, być może dlatego nie mogła zebrać myśli i mówiłam nieskładnie”).
- unikanie osądzania i zwrotów „Ty”, gdyż sugerują one atakowanie rozmówcy; lepiej zaczynać zdania od „ja”, tj. „(ja) mam wrażenie, że celowo odłożyłeś ten temat na później, bo wiedziałeś, że będziesz na urlopie i wówczas przejmie to Ania”. Rozmówca może powiedzieć, że się nie zgadza, i ma takie prawo, ale Twoje wrażenie, to Twoje wrażenie. Na temat Twojego wrażenia (opinii) nie musisz dyskutować. Nie jest to fakt, a Twoje wrażenie i masz prawo je odczuć.
- odpowiednie intonowanie głosu i stosowanie przerywników w rozmowie (aha, mhm, pytań).
- podsumowanie każdej rozmowy, najlepiej wykonywane przez słuchacza.
(Fotkę do postu pobrałam z: https://www.freeimages.com)