Relacje w pracy. Jak często celebrujesz swoje sukcesy z zespołem? I drugie pytanie: czy przyjaźnisz się ze swoimi PRACOWNIKAMI?
To jest dość trudny temat, ponieważ mówi się, że jeśli relacja szef-pracownik jest zbyt bliska, to pracodawca, czyli szef, staje się tzw. dobrym wujkiem i bardzo łatwo jest mu wejść na głowę. To samo mówi się o klientach. Uważa się, iż jeśli nie jesteś w stanie pewnych rzeczy trzymać mocno w ryzach i nie jesteś wystarczająco asertywny, to będziesz pracował za darmo lub sprzedawał swoje produkty po kosztach.
Spróbuj inaczej!
Można pracować z mężem w jednej firmie i widzieć się w pracy przez 8h, a później jeszcze w domu – i to bez strat psychicznych. Można też trzymać długofalowe przyjacielskie relacje ze swoimi współpracownikami. Sama jestem tego przykładem.
Przyjaźń na linii szef-pracownik
W jaki sposób można prawdziwie przyjaźnić się z tymi, których zatrudniasz? Jakie są na to moje sposoby? Stopniowo zmniejszaj kontrolę nad działaniami pracownika. Daj mu trochę przestrzeni. Niech z czasem wykonuje swoje zadania według własnej (ale zgodnej z filozofią firmy) interpretacji. Niech sam zdecyduje, jakie zadania są ważniejsze i sam rozłoży je w planie dnia. Jeśli pracownik po 3 latach pracy biurowej nadal instynktownie nie czuje swoich priorytetów to polecam przeszkolić siebie i firmę z zarządzania czasem oraz komunikacji w zespole.
Komunikacja jest kluczem
Nigdy nie zakładaj z góry, że Pracownik wie dokładnie, co miałeś na myśli delegując mu zadania. Komunikuj się wiele razy i na różne sposoby. Nie mów: „Ile razy mam Ci to powtarzać?”, tylko znajdź inny sposób dotarcia.
Interesuj się!
Zainteresuj się tym, co lubi i czym się pasjonuje Twój Współpracownik. Co robi po godzinach pracy? Może nawet pójdź z nim pograć w tenisa, jeśli lubi lub do teatru czy na piwo po pracy 1:1? Naucz się wyczuwać, kiedy Pracownik chce Ci opowiedzieć o swoim życiu prywatnym, a kiedy chce coś zachować dla siebie.
Organizuj pracę
Wtedy kiedy można odpuścić – odpuść! Pamiętaj też jednak, aby nauczyć cały Zespół wraz z Tobą na czele zapieprzać, kiedy jest to niezbędne. I ponad wszystko nie pozwalaj, aby powstawały tzw. kliki w firmie. Organizuj pracę „każdego (działu) z każdym” w mniejszym lub większym zakresie.
Na koniec zapamiętaj: Celebruj sukcesy wspólnie z zespołem – zespół bez więzi, bez celu, bez relacji, to tylko grupa ludzi.