Szefie, ile razy przekazałeś swoim pracownikom zadania i cele do wykonania, a oni gdzieś po drodze popełnili błąd? Nie zrozumieli zadania, zapomnieli o ważnych kwestiach albo opóźnili terminy realizacji?
To nie zawsze wina menedżera, nie zawsze wina pracownika. Jako psycholog biznesu mogę śmiało powiedzieć, że często wina leży po stronie złej komunikacji i braku rozmów. Po prostu.
Jest wiele sposobów, by polepszyć komunikację między firmą a pracownikiem, ale jednym z najlepszych (sic!) jest rozmowa 1:1. Bardzo ważna rozmowa, bo buduje więzi, daje szansę na budowanie zaufania i wzajemnego zrozumienia.
Ma to być (to ważne) regularnie powtarzana rozmowa 1:1. Nie raz na kwartał, ale raz na tydzień; nie po 90 min raz od wielkiego dzwonu, ale bywa, że po 15 min., ale w ciągu bieżącego dnia.
Co daje taka rozmowa?
1. Informację zwrotną NA BIEŻĄCO dla pracownika na temat jego dotychczasowych działań
Jest to świetny sposób na pochwałę bądź prośbę o poprawę pewnych kwestii. Nie trzeba czekać na wielki moment, by kogoś pochwalić. Można to zrobić sprawnie w ramach codziennych obowiązków. Rozmowa taka przeprowadzona jest w formie constant feedbacku – nie jest oceną pracownika, po której może się załamać. Jest oceną jego zachowania – tak pozytywnego, jak i tego do poprawy – podczas wykonywania codziennych obowiązków. Jeśli rozmowa odbywa się regularnie, ani pracownik ani Ty jako szef nie będziesz się jej obawiał – wejdzie Wam naturalnie w krew.
Nie będzie się też wiązała z przysłowiowym spotkaniem „na dywaniku w gabinecie szefa” – bo będzie tak samo wzmacniająca, jak i rozwojowa.
2. Napędzanie motywacji – u Ciebie do pracy nad pracownikiem, a u niego – do pracy nad sobą
Dzięki rozmowie jako szef jesteś w stanie dowiedzieć się czegoś o pracowniku, omówić kwestie rozwoju jego kariery czy sprawdzić, jakie pracownik ma intencje, robiąc konkretne zadanie tak, a nie inaczej.
I vice versa – pracownik zaś jest w stanie lepiej zrozumieć Ciebie i to, dlaczego coś musi poprawić w zadaniu, czym się kierujesz (jakimi celami, intencjami), delegując zadanie.
3. Eliminowanie błędów w zarodku – i to po obu stronach stołu
Pracownik mówi, co mu nie leży (np. „szefie, czy możesz mi to pisać mailem, a nie na messengerze prywatnym?”), zaś Ty mówisz o tym, co Ci nie leży u pracownika (np. „czy możesz mówić mi, jeśli się z czymś nie wyrabiasz wcześniej, a nie na ostatnią chwilę?”).
Lepiej zwrócić uwagę od razu, niż się potem omijać wzrokiem albo czekać na wybuch wzajemnych emocji i oczekiwań na wielką skalę.
4. Budowanie relacji
Dzięki takiej rozmowie zacieśniają się więzy, czujemy naturalny przypływ dobrych emocji. Oczywiście – nie ma to miejsca wtedy, gdy rozmowa była jedna i to nastawiona głównie na krytykę pracownika. Dlatego tak ważne jest spotykać się często – by głównie chwalić. Jeśli nie zbudujesz autorytetu chwaląc pracownika, nie będziesz go mieć, gdy krytykujesz. Kropka.
Jak często umawiasz się ze swoimi ludźmi na rozmowy 1:1? Czy wczoraj lub dzisiaj taką odbyłeś? Jeśli nie, to może masz ciekawą rzecz do refleksji. Napisz do mnie, jeśli potrzebujesz mentoringu biznesowego w temacie zarządzania zespołem (marta.wozny@personia.pl)