Pracując jako konsultant w wielu firmach z różnych branż często widzę, że szefom zespołów, czy to na etacie, czy to we własnej firmie, mieszają się pewne kwestie. Kwestie dotyczące rekrutacji i zarządzania ludźmi. Poniżej obalam lub potwierdzam pewne przekonania.
9 Faktów / Mitów o zarządzaniu i o rekrutowaniu pracowników:
1.Pracowników powinno się oceniać swoją miarą.
MIT. Jeśli zarządzając zespołem oczekujesz od pracowników, by pracowali w ten sam sposób, jak Ty, w tych samych późnych godzinach pracy, co Ty, i by myśleli o firmie, tak jak Ty o niej często myślisz – zginiesz.
Zginiesz, bo nie zbudujesz wokół siebie zespołu, który raz – ma przestrzeń dla siebie, dwa – będzie kreatywny, i trzy (!) – będzie chciał dla Ciebie przenosić góry.
Żaden z pracowników nie jest kopią Ciebie, za to każdy jest indywidualnością i dzięki tej indywidualności dopiero może wnieść wartość dla firmy.
2. Warto się otaczać lepszymi od siebie pracownikami.
FAKT. Jeśli masz wokół siebie lepszych, bardziej kompetentnych pracowników w zespole, Twoja firma czy dział znacznie szybciej będzie się rozwijać. Pracowanie z osobami, które potrafią więcej, motywują, inspirują i dzielą się wiedzą – to jest największe szczęście na świecie.
Jeśli się boisz, że lepszy pracownik Cię prześcignie w drodze po awans, albo że założy konkurencyjną firmę, albo że odejdzie po lepsze pieniądze, niż sam zarabiasz – to tak jakbyś bał się samego biznesu w ogóle. Staraj się być jak najlepszym szefem, to i z Tobą będą lojalnie pracować jak najlepsi ludzie.
3. Najważniejsza jest umowa i to, co było napisane w mailu.
MIT. Najważniejsze jest z a u f a n i e.
4. Jeśli pracownik ma super kompetencje, szybko wdroży się do pracy.
MIT. Rzekłabym, że druzgocący mit, bo jest bardzo powszechny i powszechnie czyni też potem chaos w zespole. Każda firma, ale to każda firma, ma swoją kulturę organizacyjną, której nauczyć się musi nowy zatrudniony pracownik. On może być tak magazynierem, jak i prezesem, ale będzie zwyczajnie potrzebować czasu na rozkręcenie się, na poznanie zasad działania, zaznajomienie się z ludźmi, klientami, procedurami.
Typowy błąd to zatrudnienie handlowca i oczekiwanie, że w pierwszym miesiącu sprzeda tyle, ile sprzedaje przeciętnie jego kolega po fachu, tyle że pracujący w firmie od ponad roku czy dwóch. Tu nie ma cudów.
5. Pracownik, który ma niską samoocenę, będzie pracować gorzej.
FAKT. Osoby z niższą samooceną niestety pracują gorzej. Ale uwaga – piszę gorzej i mam na myśli to, że pracują gorzej niż by mogli, gorzej niż pozwala im na to ich własny potencjał. Nie piszę zaś gorzej niż inni. A to jest znaczna różnica.
Jeśli umiesz podnieść wiarę w siebie u pracownika, choćby na szkoleniach (np. w Personii) czy poprzez swój własny talent zarządczy, zrób to koniecznie. Zyska pracownik, zyskasz i Ty sam.
6. Najlepszy zespół to zespół ludzi myślących podobnie i pochodzących z tego samego środowiska.
MIT. Najlepszy zespół to zespół zróżnicowany. W przeciwnym razie zapadnie na syndrom myślenia jednostronnego, a to oznacza zbyt wielką spójność w decyzjach i przez to zbyt wąskie postrzeganie rzeczywistości.
Dobry zespół potrafi się konstruktywnie skonfliktować, by po ostrzejszej wymianie zdań dojść do lepszych rezultatów, a potem wspólnie napić się piwa. Bo w dobrym zespole konflikt jest twórczy.
7. Pracownik najlepiej uczy się na własnych doświadczeniach.
FAKT. Jeśli pozwolisz pracownikowi na popełnienie błędu, nauczy się więcej niż na niejednym szkoleniu. Brian Tracy mówi:
„Jeśli coś jest warte zrobienia, jest też warte zrobienia źle za pierwszym razem.”
8. Ludzie pracują dla pieniędzy.
MIT. Ludzie pracują przede wszystkim dla wartości, jakie wyznają i dla lepszego życia, jakie mogą wieść dzięki pieniądzom. Jeśli pieniądze to wszystko, co masz do zaoferowania pracownikowi, życzę Ci powodzenia.
Im starszy stażem pracownik, tym bardziej ceni atmosferę pracy, szansę na rozwój i stabilizację, a także dojazd do pracy i ogólne warunki zatrudnienia. Inna kwestia, że jeśli Twoi ludzie pracują tylko dla pieniędzy, to gdy dostaną lepiej płatną ofertę pracy, o przysłowiowe 200 zł, odejdą bez zastanowienia.
9. Bycia dobrym szefem można się nauczyć.
FAKT. Czytaj, rozmawiaj z dobrymi szefami, ucz się codziennie poprzez obserwację, ciekawe studia przypadków. To będziesz lepszym szefem. A lepszy szef, jak już wiesz, ma lepszych pracowników. I wynikowo ma oczywiście lepszą firmę.