Pracujesz w sprzedaży lub szefujesz firmą i masz problem z windykacją należności? Twoi Klienci dostali towar / usługę, ale zapomnieli zapłacić lub przeciągają płatność w czasie?
Niestety to typowy problem dla szefów pracujących w Polsce. W Szwajcarii 3 dni opóźnienia z płatnością są już kulturowo obarczone poczuciem wstydu po stronie kontrahenta, który nie dopilnował terminu. W Polsce 30 dni opóźnienia nie budzą czasem żadnego zdziwienia!
Jeśli chcesz to zmienić — a bardzo polecam (!), rzuć okiem na wskazówki, jakimi dzielę się w tym temacie z przedsiębiorcami, którzy pragną poprawić znacząco swoją płynność finansową. Mam 14 lat firmę, prowadzę mentoringi z przedsiębiorcami 1:1, więc trochę historii o przedawnionych płatnościach też się z ich ust już nasłuchałam.
Jak poprawić swoją płynność finansową?
1) Produkt w kwocie mniejszej, np. do 400 zł (kwota umowna, wybierz dobrą dla siebie), powinien być płatny 100% z góry. Zorganizuj płatność online przed wysłaniem towaru — jakim jest na przykład projekt graficzny wizytówki, ebook, Twój dojazd na miejsce wykonania usługi. Pomyśl, co jest takim produktem u Ciebie w firmie i wystaw fakturę przed dostarczeniem towaru.
2) Wstawiaj zaliczki na produkty, których wartość przekracza 800 zł (znów kwota umowna), a które muszą być przez Ciebie zamówione / opracowane, zanim zobaczy je Klient w wersji finalnej.
3) Miej potwierdzenie na piśmie, że produkt został zamówiony. Gdy nie masz umowy, treść wiadomości w sms, na LinkedIn itp. też jest dowodem zamówienia.
4) Stawiaj jasno zasady w biznesach pomiędzy znajomymi. Powiedz: „Jako koleżanka zrobiłabym Ci to za darmo, ale jako szefową firmy obowiązują mnie firmowe standardy, których dla zasady partnerstwa w biznesie nie chciałabym łamać. Czy to jest dla Ciebie ok, że produkt będzie kosztować XYZ?”
Po więcej wskazówek zajrzyj do 15. odcinka podcastu, gdzie zostawiam Ci masę windykacyjnych inspiracji: