fbpx

Jak zorganizować dobre szkolenie?

Posted on 29/lip/2015


Jak zorganizować dobre szkolenie?

 

Problem:

Mam fajną ekipę pracowników, jednak chciałbym im podnieść kwalifikacje. Część osób mogłaby lepiej sprzedawać, część lepiej organizować sobie dzień i być bardziej asertywnym. Myślę, o zrobieniu szkolenia dla pracowników. Jak się za to zabrać i jakie są ceny?

Rozwiązanie:

Szkolenie dla pracowników to wydatek rzędu od 150 zł netto / osoba do 1000 zł netto/osoba, gdy mowa o szkoleniu otwartym, czyli takim dostępnym dla wielu osób z różnych branż i firm. Wówczas firma szkoleniowa opracowuje ogólny program szkolenia, który zawiera uniwersalne metody i ćwiczenia szkoleniowe, także te praktyczne. Nie ma tutaj mowy o dostosowaniu szkolenia pod potrzeby konkretnego uczestnika i jego branży. Takie szkolenia są dobre dla osób początkujących – i na pewno warto je rozważyć.

 

Szkolenie dla pracowników zamknięte, tzw. dedykowane, kosztuje średnio od 1000 zł netto / dzień do 7000 zł netto/dzień. Im liczniejsza grupa, im bardziej znany i doświadczony trener, im większe wymagania klienta i renoma firmy szkoleniowej, tym naturalnie drożej. Dobre szkolenie  jest wówczas w 100% dostosowane do specyfiki pracy uczestników, oparte na ich konkretnych trudnych sytuacjach, na przykładach z życia wziętych. Jeśli szkoli się firmę spedycyjną, porusza się temat dialogu z przewoźnikami, kierowcami, rozmów o 1 w nocy, gdy towar stoi na granicy i nie jest możliwe dostarczenie go klientowi na czas. Rozwiązuje się również konkretne sytuacje sprzedażowe, np. to, jak zapobiec spoufalaniu się z klientem – panem XY, albo to, jak nie dać się zjeść klientowi AB.

 

Jak zorganizować dobre szkolenie w praktyce?

1. Wybierz kilka firm szkoleniowych, do których wyślesz zapytanie ofertowe. Niech to będzie mail z krótkimi informacjami o:

-ilości uczestników, ich stanowiskach

-terminie szkolenia i preferowanej lokalizacji

-zakresie tematycznym, jaki ma zostać omówiony na szkoleniu.

Dobra firma szkoleniowa przed wysłaniem oferty zapyta się Ciebie o inne szczegóły, jak na przykład:

Skąd pomysł na szkolenie? Jaka jest dokładna charakterystyka pracowników? Staż pracy? Doświadczenie? Czy wcześniej takie szkolenie odbywało się? Co ma być jego finalnym efektem? itp.

Naturalnie, gdy mowa o szkoleniu otwartym, nie nastąpi tutaj takie szerokie badanie potrzeb, ale zawsze jest miło wcześniej zobaczyć, jak firma szkoleniowa odpowiedziała na maila. W końcu to oni mają szkolić Twojego człowieka, więc jak odpowiedzą po 3 dniach Tobie na maila, jaki standard obsługi będą lansować na szkoleniu?

2. Następnie czekaj na kontakt ze strony firmy szkoleniowej i zwróć uwagę na ich obsługę klienta i proces działania. Najprawdopodobniej przywiązanie do szczegółów na tym etapie przełoży się na sumiennie przeprowadzone szkolenie. Podaj firmie wymagane informacje i czekaj na ofertę.

3. W otrzymanych ofertach zwróć uwagę na:

sylwetkę trenera/ów (doświadczenie trenerskie, jak i ogólne doświadczenie biznesowe),

portfolio klientów trenera / firmy szkoleniowej,

program szkolenia (czy jest jasny i zgodny z Twoimi wstępnymi oczekiwaniami),

– czas trwania szkolenia (zbyt bogaty program rozłożony na 1 dzień, przy ilości uczestników powyżej 6-8, ma dużą szansę nie być w pełni zrealizowany); warto zatem o to dopytać, co wówczas, gdy grupa się rozgada i trenerowi nie uda się omówić ważnych dla Ciebie zagadnień.

4. Spotkaj się z 2-3 najlepszymi Twoim zdaniem firmami, albo chociaż przeprowadź krótkie wywiady telefoniczne.

– Sprawdź, czy jest między Wami chemia.

– Czy firma potrafi kompetentnie odpowiedzieć na Twoje pytania i jest elastyczna (także w negocjacjach cenowych).

5. Wstrzymaj się od decyzji finalnej jakieś 7 dni od daty spotkania. Przemyśl temat i sprawdź, czy wybrana firma sama się z Tobą wcześniej skontaktuje. Sprawdź opinie o firmie w Internecie przed podpisaniem umowy, przeczytaj ją też dokładnie i wypytaj o istotne dla Ciebie elementy. Zweryfikuj telefonicznie ich referencje (często wystarczą 2-3 telefony). Opowiedz współpracownikom o swoich opiniach, porozmawiaj z potencjalnym uczestnikiem o jego opinii nt. wybranej firmy, programie itp.

6. I finalnie zamów szkolenie u najlepszego Twoim zdaniem gracza na rynku 🙂

 

(Fotkę do postu pobrałam z: https://www.freeimages.com)

 

 

 

1 Comment

  1. oj ciężko jest zorganizować dobre szkolenie ale najważniejszy jest szkoleniowiec jak umie zelektryzować słuchaczy to można nawet pod namiotem organizować szkolenie

    Post a Reply

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *