fbpx

Kto wyznacza Twoje sprzedażowe działania? Zespół czy konkurencja?

Posted on 18/maj/2023


Szefie działu handlowego / szefie firmy MSP, czy patrzysz na konkurencję, ich marketing i produkty, kiedy budujesz coś swojego? Czy sprawdzasz www konkurentów, ich cenniki, kopiujesz pomysły na reklamę, pozyskanie klienta i tworzenie sieci dystrybucji?

 

Choć każdy biznesplan czy każdy warsztat strategiczny co do zasady wymusza analizę działań konkurencji i zdobycie świadomości dotyczącej tego, co u nich w trawie piszczy, nie zawsze jest to działanie, które przynosi dobre efekty!

 

Dlaczego?

 

Przykład 1:

 

Weźmy Kamilę, która 7 lat prowadzi biznes z wyposażeniem i dekoracją wnętrz. Kamila niegdyś obsesyjnie przeglądała cenniki produktów swojej konkurencji – i na Allegro, i w sklepie online. Takiej postawy oczekiwała też od swoich 12 handlowców.

Skończyło się tym, że kopiowała produkty, pomysły na aranżacje własne, a tym samym z czasem przestała się wyróżniać na rynku. Nie miała wiedzy stricte handlowej (jest architektem), skąd miała wiedzieć, czym się kierować tworząc bazę produktów?

Na mentoringu 1:1 zadałam jej pytanie:

W czym Ty i Twój zespół jesteście wyjątkowi?

Po dłuższej ciszy (bo przecież wszyscy sprzedają to samo) uzmysłowiła sobie, że to jest właśnie jej głównym problemem z obroną ceny.

Ona i jej handlowcy NIE WYRÓŻNIALI SIĘ NICZYM.

Wtedy bronić musisz się głównie CENĄ.

 

Przykład 2:

 

Artur (Dyrektor Handlowy) i Sławek (team lider w jego dziale) w agencji marketingu offline uznali na mentoringu dla menedżerów, że muszą spotkać się ze swoim zespołem, aby ustalić to, co od kolejnego kwartału zacznie wyróżniać ich markę na ogólnopolskim rynku.

Agencje marketingowe robią banery, rollupy, szyldy – niby wszystko tak samo, ale dopiero na moich warsztatach strategicznych przegadali z całym zespołem, co właśnie ich będzie wyróżniać na rynku, co zrobią INACZEJ niż wszyscy.

Jak jesteś w dziale / firmie szefem – czasem więcej wiedzy o pozyskiwaniu klienta MASZ WEWNĄTRZ ZESPOŁU.

Konkurencja często pokazuje to, co CHCE pokazać. Prawda o ich sukcesie schowana jest WEWNĄTRZ firmy. To są procesy myślowe, długofalowe strategie działania, automatyzacja zadań, czego zaledwie fragmencik widać w zewnętrznych reklamach.

Aby nie było, że najciemniej zawsze pod latarnią – słuchaj swoich ludzi w tworzeniu ofert i udoskonalaniu produktów. Ale słuchaj mądrze, by wiedzieć, kogo spytać i o co.

 

Na mentoringu możemy ustalić strategię takiego zarządzania zespołem / firmą, by zatrudnieni w niej ludzie budowali znaczącą markę na rynku – NA SWOIM POTENCJALE. Nie na kopiowaniu konkurencji i ich gonieniu.

Czy taka forma wsparcia, która odkrywa potencjału firmy i jej członków zespołu do pozyskiwania klientów może być warta Twoim zdaniem o wiele więcej niż obserwowanie poczynań Waszych rywali na rynku? Czy nie jest też bardziej twórcza i rozwojowa?

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *