Jeśli budujesz zespół, to pewnie robisz to po to, by osiągał wyniki. Przy okazji chcesz też, by było w nim miło. A jeśli ma być osiągany konkretny rezultat i to w miłej atmosferze – codziennie powinieneś szlifować komunikację. U siebie i u innych członków zespołu. Tylko jak?
Jak poprawić komunikację w zespole?
1.Feedbackuj od razu.
Czasem ludzie czekają na dobry moment, by kogoś pochwalić lub skrytykować. Czekają, aż zasług lub upomnień będzie tyle, że wszystko razem za jednym zamachem powie się komuś prosto w oczy.
Nigdy tak nie rób – przynajmniej ja tego nie rekomenduję. Nie zbieraj kamyczków do koszyczka. Jeśli ktoś zrobił dobry raport – pochwal od razu. Jeśli ktoś źle zapakował zamówienie – zwróć uwagę od razu.
Będziesz transparentny, konkretny i tą drobną formą szybkiej komunikacji będziesz chcąc – nie chcąc – budować autorytet(!).
2. Feedbackuj codziennie.
Pracuj nad tym, by codziennie oceniać czyjeś drobne zachowania. (Nie oceniasz osoby, oceniasz zachowania). Ktoś wysłał Ci maila z raportem w Excelu, ale sam musiałeś poprzestawiać kolumny, aby było czytelniej? To popraw sobie te kolumny i wyślij maila do kolegi w stylu:
„Fajny raport, widzę wiele ciekawych wniosków. Dziękuję. Jednak w mym odczuciu tak ułożone kolumny są znacznie bardziej czytelne. Proszę zapisz sobie tą wersję u siebie na kompie.”
Znam sporo ludzi, którzy u siebie na komputerze dokonają zmiany, ale już tej drobnostki nie powiedzą koledze, bo albo głupio, albo niuans, albo i tak sobie z tym nic nie zrobi.
No jak nie powiesz, to rzeczywiście może wyjść głupio, gdy się potem takich uwag nazbiera tuzin. Albo rzeczywiście kolega nic z tym nie zrobi, bo skąd miał wiedzieć, że cokolwiek było nie tak?
Feedbackowanie powinno być Twoim codziennym nawykiem.
3.Rozmawiaj otwarcie.
Najgorsza prawda – jest prawdą. Powiedz wprost. Nie manipuluj. Nie świeć oczami. Ochłoń, by nie działać zbyt na gorąco, ale nie czekaj dłużej niż 24 godziny. Znajdź najlepsze słowa, jakie przychodzą Ci do głowy, i po prostu wypowiedz je.
Jeśli nie umiesz załatwić tego face to face, napisz maila. Daj do zrozumienia, że coś jest na rzeczy. Nie kryj faktów i nie licz, że się rozejdą. Bo jeśli zrobisz tak parę razy, a niewypowiedziane emocje nadal będą Cię pod skórą uwierać, zapewniam że tworzysz obłudny, a nie zgrany ze sobą, zespół.
4.Nie bój się konfliktów.
Nikt nie lubi konfliktów, ale słaby menedżer szczególnie się ich obawia. Czasem nie powie tego,co trzeba, bo nie chce dymu. Czasem nie zwróci uwagi, bo sam wszystko załatwi, tylko po to, by nikt niczego nie skomentował w zespole.
A to przecież nie tak.
Jeśli ludzie boją się konfliktów, to znaczy, że nie ma między nimi zaufania. Nie ma podstawowych wartości – takich jak uczciwość i prawo przyznawane każdemu, do wypowiedzenia swojego zdania, z szacunkiem dla innych.
Jeśli nie dajesz szansy ludziom na zawzięte dyskusje i spory, po których i tak podadzą sobie rękę, bo mają swoją wewnętrzną klasę – to nie dajesz im szansy na prawdziwe zaangażowanie się w projekt.
Już dawno zauważył to Patrick Lencioni („5 dysfunkcji pracy zespołowej):
Brak zaufania –> obawa przed konfliktem–>brak zaangażowania –> brak brania odpowiedzialności –> BRAK WYNIKÓW!
Pozwól ludziom się zetrzeć, niech przejdą od czasu do czasu pewną emocjonalną dyskusję. Wszystkim to dobrze zrobi. Jak tylko dyskusja się skończy, idźcie razem na piwo. I razem opracujcie nowe zarysy projektu, uwzlędniające interesy wszystkich stron. Tylko tak można przecież stworzyć coś większego od siebie!!!
5. Nigdy nie mów do ludzi: „Po co mi to mówiłeś! Teraz muszę wszystko poprawiać”
Jeśli nie jesteś otwarty na niepopularne idee, wkrótce nie będziesz nic o nich wiedzieć. Dotrą do Ciebie tylko dobre słowa, a te najgorsze tematy ludzie zaczną przy Tobie zamiatać pod dywan. Chcesz tego?
Za najgorsze słowa, jakie usłyszysz, zawsze podziękuj. Poddaj analizie. Zastanów się, co możesz z nich wynieść. I idź do przodu.
6. Doskonal się.
Czytaj. Chodź na konferencje. Rozmawiaj z lepszymi od siebie. Zajrzyj na TED czy YouTuba i poszukaj wypowiedzi tych, którzy Cię inspirują.
Wpadnij też do nas – będę na szkoleniu o skutecznej komunikacji w Poznaniu, Warszawie i Gdyni.
I zapisz się do naszego newslettera (u góry strony) – wówczas zaproszenie na takie eventy dostaniesz na bieżąco 🙂