Temat budzi wiele emocji, zatem nie może go zabraknąć na blogu! Prowadzisz firmę i chcesz w łatwy sposób zrozumieć i wdrożyć RODO? To tekst dla Ciebie.
Jak w skuteczny i prosty sposób wdrożyć RODO?
Jeśli nie chcesz się stać przysłowiowym „sprzedawcą garnków”, który dzwoni do klienta i zaprasza go z zaskoczenia na pokaz nowego towaru, musisz wdrożyć RODO.
Wykorzystanie danych bez zgody drugiej strony jest bowiem nie tylko niezgodne z prawem, ale też najzwyczajniej nieprzyjemne i budujące negatywny wizerunek firmy, w jakiej pracujesz czy jaką zarządzasz.
Nie chodzi zatem o wdrożenie RODO, tylko po to, by uniknąć kontroli. Chodzi przede wszystkim o zachowanie pełnej klasy i profesjonalizmu w kontakcie z klientem. Spójrz na to w ten sposób i nie bądź „sprzedawcą garnków” – tego nikt nie lubi.
Wbrew pozorom – temat ten jest równie istotny, jeśli Twoi kontrahenci to znajomi. To wspaniale, że potrafisz zbudować relacje w biznesie. Jednak właśnie dlatego tym bardziej powinieneś uszanować prawo drugiej strony o decydowaniu o swoich danych. Jeśli rzeczywiście dbasz o dobre relacje z partnerami i klientami, to z pozyskaniem odpowiednich zgód nie powinno być żadnego problemu.
Kolejną istotną sprawą jest współpraca między firmami. Praktycznie wszystkie umowy z poważnymi kontrahentami, zawierają już klauzule, stanowiące o tym, że obie strony transakcji posiadają wdrożone RODO. No i tutaj pojawia się prawdziwa pułapka. Jeśli Twoja firma potraktowała ten zapis bezrefleksyjnie i nie wykonała czynności prowadzących do wdrożenia RODO to niechybnie naraża się na zerwanie umowy przez drugą stronę.
I ostatni, ale ważny argument. Każdy zapewne zauważył, że świadomość osób prywatnych, nie tylko jeśli chodzi o dane osobowe ale także o ochronę ich osobistego wizerunku, bardzo wzrosła. Normą jest już pytanie klientów o to, skąd posiadamy ich dane osobowe. Coraz częstsze są też już niestety przypadki, gdy to klienci pozywają przedsiębiorców za użycie ich wizerunku bez uprzedniej zgody. Jest to bardzo poważne naruszenie i może wiązać się z poważnym odszkodowaniem.
Jak zatem skutecznie wdrożyć rodo?
Bo wdrożyć je warto i wdrożyć je trzeba.
Z tym tematem osobiście walczyłam ponad rok, korzystając z odpłatnej pomocy niejednego prawnika. Miałam wrażenie, że to, co mówi się i czyta o RODO jest kompletnie zagmatwane i moja głowa zupełnie tego nie pojmie. Po roku starań okazało się jednak, że byłam w błędzie.
Przypadkowo, na jednym ze spotkań networkingowych w Gdańsku, odkryłam pewną przyjazną aplikację, dostępną online. Chcę się teraz podzielić kilkoma informacji w tym temacie, bo wierzę, że aplikacja uprości Ci życie, tak samo jak uprościła moje i innych członków zespołu Personii.
Dzięki GoRODO.pl mogę w każdym momencie przeprowadzić audyt i wygenerować nie tylko aktualne dokumenty potwierdzające wdrożenie, ale także dokumenty pozwalające na co dzień działać w zgodzie z RODO. Aplikacja generuje automatycznie wzory zgód dla klientów, klauzule informacyjne, a nawet politykę prywatności i wewnętrzny regulamin ochrony danych osobowych dla pracowników Personii.
Co dla mnie najważniejsze, nie muszę już angażować swojego czasu na spotkania z prawnikiem. O każdej porze dnia mogę przejrzeć audyt i utworzyć nowe potrzebne mi dokumenty. Jestem też na bieżąco z aktualnymi przepisami – aplikacja informuje mnie o wszelkich zmianach w temacie. Cena zapytasz? 199 pln rocznie, i opłata startowa bodajże w kwocie 300 zł. To nic w porównaniu do korzyści, jakie generuje.