Przed Tobą bardzo prosta i szybka, a przede wszystkim sprawdzona metoda określania priorytetów dnia. Just have a look!
Jak wyznaczać priorytety zadań do zrobienia?
Masz tak, że przychodzisz do pracy i tyle jest rzeczy do zrobienia, że nie wiadomo, w co ręce włożyć? 8 godzin mija jak z płatka, a i tak jak wychodzisz z pracy, to masz wrażenie, że niewiele zrobiłeś? Albo, że wszystko jest ważne, więc nie wiadomo było, od czego zacząć?
Jeśli tak jest, zapoznaj się z metodą Dana Sullivana, którą udoskonalił Doug Andrew (Harvard Business Review). Wystarczy, że odpowiesz sobie na te 5 pytań i wybierzesz zadania, które mają najwięcej najsilniejszych TAK 🙂 As simple as that 🙂
Oto lista pytań, która pomoże Ci ustalić priorytety dnia:
- Czy dane zadanie rozwinie moje talenty i mnie samego?
- Czy za to zadanie ktokolwiek mnie doceni? (klient, współpracownik, szef itp.)
- Czy to zadanie spowoduje, że ktoś nowy o mnie usłyszy, ktoś nowy mnie poleci dalej, dostanę nową szansę na kolejne fajne zadanie?
- Czy za to zadanie mogę otrzymać nagrodę? (aplauz na stojąco, premię finansową, osobiste podziękowanie od klienta, wyrażone zaproszeniem na obiad czy zwiększeniem wartości / zakresu zlecenia/zamówienia)
- Czy mam do tego zadania zdolności? Czy potrafię je wykonać bez ekstremalnie ciężkiej, dodatkowej pracy nad sobą i swoimi kompetencjami?
I teraz przykład dot. ustalania priorytetów:
Jeśli masz wykonać raport w Excelu, który wykonujesz rutynowo co piątek (bo musisz), odpowiesz na pytanie 1: NIE.
Jeśli szef/ klient Ci za to nie podziękuje, odpowiesz na pytanie 2: NIE.
Jeśli nie dostaniesz polecenia dalej, tj. szansy na fajne zadanie w przyszłości, tylko dlatego, że dobrze robisz to, odpowiesz na pytanie 3: NIE.
Jeśli za terminowe oddawanie piątkowych raportów uzyskujesz premię uznaniową, odpowiesz TAK na pytanie 4.
Skoro zadanie jest rutynowe, to masz do niego prawdopodobnie kompetencje, zatem pytanie 5 dostanie odpowiedź TAK.
Na pytań w tym przykładzie masz aż 3 x NIE. Gdybym była Tobą, szukałabym zadań, które mają min. 3 x TAK, by w ogóle nazwać je priorytetami.
Zauważyłam, że modne jest nazywanie prawie wszystkich zadań słowem priorytet. To błąd. Priorytet dnia to jedno, co najwyżej dwa główne zadania dnia. To nie jest 5 zadań.
01/28/2018
W kwestii przepalania czasu to jeszcze zachęcam do ograniczania mediów społecznościowych. Ludzie często zastanawiają się gdzie ginie im czas na pracę, a często odpowiedzią jest przebywanie na Facebooku. Czesto nie zdajemy sobie sprawy na to ile czasu marnujemy na przeglądanie postów znajomych.
Co o tym myślisz Marta? Mierzyłaś ile czasu tracisz w social media? 🙂
01/30/2018
Arek, dzięki za dobrą uwagę. Social Media to studnia bez dna. Staram się podchodzić do nich zadaniowo – gdy mam zadanie do wykonania na nich, tam właśnie wchodzę. Gdy nie mam, wyłączam je. Tematy prywatne w SM załatwiam po pracy, zdecydowanie. Mam wtedy z tego dużą przyjemność.