fbpx

Jak budować skuteczny zespół?

Posted on 28/wrz/2022


Chcesz zbudować skutecznie działający zespół w dzisiejszych czasach? Oto 5 punktów, na jakie warto zwrócić uwagę.

Pracownicy przychodzą do pracy – aplikując do danej firmy, na dane stanowisko, ale odchodzą od szefa. Od szefa, czyli od Ciebie. Odchodzą, bo nie podoba im się sposób, w jaki zarządzasz firmą, nie podoba im się Twoja wizja, komunikacja, może atmosfera pracy, którą kreujesz. Albo nie są w stanie zaakceptować otrzymywanego wynagrodzenia czy nie rozwijają się w pracy. W tych trudnych czasach, jakie obecnie mamy, utrzymanie zgranego zespołu może przesądzić o Twojej przewadze konkurencyjnej na rynku, więc temat jest warty rozważań.

 

Szef vs zespół

 

Szef jest jedynym ograniczeniem swej firmy (tak było zawsze, tak jest też w dzisiejszych czasach), zatem- ups – warto wziąć się za siebie. Dziś piszę o tym, na co uważać i jakich błędów nie popełniać, aby utrzymać fajny klimat pracy i zaangażowany, gotowy do wyzwań, zgrany zespół.

 

Poniższa lista powstała m.in. w oparciu o rozmowy z pracownikami firm sektora MSP, nie jest to tylko spis moich subiektywnych doświadczeń. Jest to wynik wielu rozmów z wieloma ludźmi zatrudnionych w wielu firmach.

 

Nie bądź ekspertem od wszystkiego – pozwól wykazać się ambitnym, zdolnym i zaangażowanym ludziom

 

Nie blokuj nikomu rozwoju w Twojej firmie. Pozwól ludziom na naturalną inicjatywę, jaką mają wewnątrz siebie, co więcej, sam napędzaj do tego klimat w pracy. Najprostszym krokiem do „zniesmaczenia” ludzi do Twojej organizacji jest sztywne blokowanie ich pomysłów w pierwszych tygodniach / miesiącach pracy, kiedy uczą się Twoich procedur i kultury organizacyjnej. To okres, kiedy pracownicy są pełni werwy („Szefie, a czemu robimy to tak? Nie można inaczej? Tak byłoby szybciej.”)  i jednocześnie muszą poznać ramy w Twojej pracy (to Ty wiesz, jakie rozwiązania sprawdzały się najlepiej w historii firmy). 

 

Jeśli tutaj nadwyrężysz autorytetu, z czasem pracownicy usztywnią się, nawet jeśli w ich głowach pojawią się naprawdę dobre pomysły. Sztuką jest umieć i nauczać procedur (takich, jakie są na dziś), i pozwolić jednocześnie pracownikowi na to, by za jakiś czas zaczął już je udoskonalać. Zewnętrzne spojrzenie kogoś nowego w firmie może być bardzo cenne. U nas tak było z założeniem konta na TikToku – wpadli na to młodsi stażem pracownicy, po kilku tygodniach pracy. Zostali przyblokowani przez pierwsze tygodnie, bo chciałam, by nauczyli się podstaw. Ale potem, jak już sprawnie pracowali zadaniowo, mogli poszaleć z pomysłami. I dla Personii była to świetna decyzja strategiczna.

 

Najpierw słuchaj i analizuj, a potem decyduj

 

Spontaniczne decyzje menedżerskie bywają tak samo złe, jak decyzje zbyt długo analizowane w głowie. Na to zespoły w firmie bardzo często narzekają – na brak szybkiej decyzji szefa w danym temacie.

Pracownicy cenią, gdy po zgłoszeniu problemu czy pomysłu z ich strony nie czekają na Twoją opinię tygodniami. Nie musisz odpowiedzieć tego samego dnia (o ile to nie pożar), ale po 1-3 dniach warto, byś był gotowy. Dziś trzeba być elastycznym. Tu nie ma zmiłuj, świat za szybko już pędzi.

 

Informuj o swojej dyspozycyjności

 

Szefowie firm, menedżerowie, prezesi myślą czasem, że mogą sobie ot tak wyjść z pracy, nie odbierać telefonów w godzinach służbowych, bo załatwiają inne ważne sprawy.  To błąd. Brak informacji dla kluczowych osób w firmie o tym, w jakich godzinach można Cię złapać telefonicznie, kiedy jesteś w pracy stacjonarnie, kiedy masz wolne, potrafi znacząco zdezorganizować pracę nawet najlepiej skoordynowanego zespołu. Nie musisz mówić CO robisz, ale przedstawienie GODZIN Twojej dyspozycyjności to podstawowa sprawa. Szef też jest członkiem zespołu.

 

Stawiaj na budowanie relacji i jednocześnie na realizację zadań

 

Są szefowie, którzy bardzo cisną wykonanie zadań, deadline’y są dla nich podstawą. Są też szefowie, którym bardzo zależy, by wszyscy ich lubili, uznawali za przyjaciół i by im się w firmie zwierzano. Sztuką jest być i relacyjnym, i nastawionym na rezultaty. To nie są dwa odrębne punkty tego samego odcinka, to nie działa zero – jedynkowo. Szef musi być i zadaniowy, i nastawiony na relacje – może mieć empatię w stosunku do człowieka, i jednocześnie być wymagający, aby zadanie zostało zrobienie dobrze jakościowo i zgodnie z ustalonym harmonogramem. Jak to zrobić? Tego uczę na  szkoleniach i podczas mentoringu 1:1 z szefami firm/działów. Napisz do mnie (marta.wozny@personia.pl) , pomogę.

 

Śledź HR-owe trendy na rynku

 

Szef rzadko kiedy dokładnie śledzi sytuację na rynku pracy – o ile nie szuka oczywiście pracowników. Za to pracownicy śledzą tę sytuację często na bieżąco. Rozmawiają ze znajomymi o płacach, warunkach zatrudnienia, czytają raporty, bo chcą być pewni, że ich miejsce pracy jest dla nich bezpieczne i że traktowani na dobrych warunkach. Jeśli utracisz wiedzę o tym, jak się dzisiaj zatrudnia (a nie jak zatrudniało się rok czy dwa – trzy lata temu), jak prowadzi się zespół pod kątem ewentualnych benefitów, będzie Ci trudno w strategii długofalowej utrzymać dobrych członków zespołu.

 

Mała firma nie zawsze może pozwolić sobie na wysokie zarobki. Często taka firma – szczególnie dzisiaj – walczy przecież o przetrwanie. Ale o zespół zatroszczyć się może każdy szef w każdych warunkach, bo może zatroszczyć się interpersonalnie. Wystarczy, że ma czas, by wysłuchać, a potem ma gotowość, by finalnie coś zmienić w sobie czy w firmie w ramach granic rozsądku.  

 

Po więcej wiedzy zapraszam na mentoring biznesowy 1:1 lub szkolenia menedżerskie. Napisz do mnie 🙂 marta.wozny@personia.pl 

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.